|
Lexi´s Dagbok - Epilog;
Mitt arbete som hundpsykolog ger möjligheten att påverka och göra skillnad
för hundarna. Skillnad genom ökad kunskap, aha-upplevelser, lösningar på problem
till hundägaren, och i detta mitt arbete ger det förhoppningsvis som resultat
att man som hundägare då vågar stanna upp, tänka till och ibland ändra felaktiga
förhållanden.
Då märker man att det ger många goda skratt och minnesbilder, vilka förgyller
hundinnehavet extra, när man istället för att stå kvar i gamla banor tar till
sig sund, ny information som i förlängningen ger ett både bättre och trevligare
hundinnehav, för såväl hund som hundägare.
Jag önskar att vi människor slutar att dra i, slå på och skrika åt våra
hundar och istället stannar upp och funderar över varför det blev fel, det som
gjorde att vi känner ilska, frustration och besvikelse över vår hunds agerande.
Hundar är inte intresserade av misslyckade relationer utan de försöker att få
flocken homogen och trygg.
Det är oftast vi människor som orsakar felbeteendet hos vår hund och genom
ökad kunskap kan vi minska på dessa risker och få ett trevligt hundinnehav. Att
vi visar oss storsinta nog att vilja ta till oss kunskap som vi behöver för att
kunna förstå hunden, kommer inte bara att förändra ditt hundinnehav och ditt
sätt att hantera din hund, det påverkar även andra, som ser ditt handhavande med
din hund.
Nu när du nu läst Lexi´s Dagbok så förstår jag att det är massor av detaljer
från min vardag som inte stämmer in på din vardag. Men du har fått ett mått att
gå på, en ton mot hunden att jobba efter, idéer om aktivering och gemenskap med
din hund och förhoppningsvis lärt att uppskatta att få vara delaktig i en hunds
liv. Ta vara på det och var rättvis mot både dig och din hund, så kommer ert liv
att bli oförglömligt och positivt.
En gammal devis säger att ; hunden är människans bästa vän, nu är det dags för
oss människor att se till att även vi är hundens bästa vän.
Charlotte
|